Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Cactusfestival klaar voor boeiend weekend

 

Coverexit_211_1
 
 
Organisator Patrick Keersebilck: ‘Bij ons staan artistieke uitgangspunten voorop bij de programmering.’
 
 
Het komend baart Cactusfestival-organisator Patrick Keersebilck enkele kopzorgen, want ‘er wordt dat weekend bijzonder veel georganiseerd. Dat heeft zo zijn implicaties. Zoals? Een aantal groepen wil op het laatste moment zijn uurschema aanpassen, omdat ze ook nog met andere verplichtingen zitten. Dat betekent dan voor ons weer voortdurend puzzelen om de planning in goede banen te krijgen. Door het massale aanbod aan festivals in die periode is de onderlinge strijd soms hevig, zoals recent nog geïllustreerd werd met het dispuut tussen Herman Schueremans en de Pinkpop-organisator omtrent Metallica. Het is hard knokken om alles op rij te krijgen.’
 
EXit: En toch: u hebt meer dan dertig jaar ervaring als organisator. U kent toch onderhand wel de knepen van het vak?
 
Patrick Keersebilck: ‘ Ervaring hebben we zeker, maar daarmee krijg je nog geen greep op het bookingscircuit. De manoeuvreerruimte naar onderhandelen wordt steeds kleiner. Een groep met internationale ervaring, of zelfs een Belgische groep die er een beetje boven uitsteekt, biedt steeds vaker een pakket aan ‘te nemen of te laten’. Een gevolg van de verdere professionalisering van het circuit. Op zich een goede zaak, maar duidelijk met een meerkost. De omstandigheden waarin vandaag gewerkt moet worden zijn heftig veranderd.’
 
EXit: Wat zijn de criteria die Cactus hanteert bij het samenstellen van de affiche?
 
Keersebilck: ‘Wij vertrekken van een wish-list waarop tot 150 namen figureren en daarin leggen we een aantal prioriteiten vast die worden afgetoetst naar haalbaarheid. Het feit of een groep al dan niet op Rock Werchter of Pukkelpop zal staan, is hierbij belangrijk. Meestal claimen zij op dat moment immers exclusiviteit voor de rest van het land. Iets wat soms absurde dimensies aan neemt.’
 
EXit: De machtsconcentratie in festivalland is een reëel probleem?
 
Keersebilck: 'Machtsconcentratie” is een zwaar woord, maar je kunt niet naast de vaststelling dat LIveNation het concertgebeuren in grote mate beheerst en bepaalt. Zelf organiseren ze zowel Rock Werchter, Werchter Boutique en Werchter Classic. Daarnaast zijn ze heel direct betrokken bij de programmering van Pukkelpop. Daarenboven komt dat elke andere, belangrijke festivalorganisator voor de meeste groepen bij hen als boekingsagentschap voor België moet passeren. Herman Schueremans  heeft doorheen z’n carrière heel wat  internationale én exclusieve contacten opgebouwd in die wereld, wat overigens zijn verdienste is. Het is niet altijd gemakkelijk om je te verhouden tot die situatie. Tot op vandaag lukt dit ons nog steeds, maar het wordt er duidelijk niet makkelijker op, ook rekening houdend met de nog steeds groeiende concurrentie in binnen- en buitenland. Nu, gelukkig is er erg veel publieksappreciatie voor onze eigen aanpak. Typisch Cactus, zegt men, en dat wil zeggen: een eclectische, verrassende programmering over genres en generaties heen, met een aantal groepen die je nergens anders op de affiche ziet en die gepresenteerd worden in een kleinschalige sfeer op mensenmaat. In tegenstelling tot het commerciële circuit staan artistieke uitgangspunten voorop bij de programmering.  Natuurlijk zonder blind te zijn voor de financiële realiteit. Aan het einde van de rit moet de rekening ook kloppen, wat betekent dat hier en daar ook wel een artistieke toegift moet worden gedaan.
Het is jammer om in dit verband te moeten vaststellen dat het festivalcircuit niet echt op veel rechtstreekse ondersteuning kan rekenen vanwege de Vlaamse overheid. Men gaat er nog steeds al te vaak van uit dat dit circuit gemakkelijk financieel zelfbedruipend kan zijn. We betreuren dit. Waarom? Omdat er aspecten uit het festivalleven in Vlaanderen aan het verdwijnen zijn. Veel typische genrefestivals met een uitgesproken profiel hebben het moeilijk of dreigen stilletjes te verdwijnen. Ze maken plaats voor een uniforme aanpak, “met z’n allen naar het midden” en naar een steeds meer onderling inwisselbare programmering. Dat is jammer. Bepaalde artistiek interessante genres  en initiatieven kunnen nu eenmaal slechts overleven door ondersteuning vanuit de overheid.’
 
EXit: Op blogs en dergelijke lees je vaak liefdevolle herinneringen aan vroegere tijden toen Cactusfestival klein, gezellig en (bijna) gratis was.
 
Keersebilck: ‘Ik begrijp de nostalgie van die mensen tot op zekere hoogte. Wat men echter schijnt te vergeten, is dat de programmering ondertussen toch wel enorm opgewaardeerd werd en dat daar duidelijk een prijskaartje aan vast hangt. Daarenboven zijn ook de eisen en verwachtingen van het publiek op het vlak van programmering en comfort gaandeweg sterk gegroeid. Voorbeeldje van het laatste: Base, in het verleden één van onze hoofdsponsors, stond onder andere in voor screening van de concerten op groot scherm op het festivalterrein. Dit jaar haakten ze onverwacht af. Het laten vallen van de video was echter geen optie, vermits het publiek dit ondertussen standaard verwacht op een festival van enige omvang. Gevolg: we financieren het zelf, wat een serieuze meerkost met zich meebrengt. En gelukkig werken we dan nog samen met een schappelijke firma hiervoor. Dit jaar voorzien we bijvoorbeeld ook een tweede toegangsbrug tot het Minnewaterpark om zo de publieksmobiliteit  op die plaats serieus te verbeteren. Ook daar hangt een stevig nieuw prijskaartje aan vast.’
 
Info:
Cactusfestival vindt plaats op 6, 7 en 8 juli in het Minnewaterpark. De toppers van deze editie zijn Daniël Lanois,Zita Swoon Group, Blonde Redhead (exclusief Belgisch concert) , Low, Absynth Minded, Vintage Trouble, John Hiatt, Paolo Nutini en Woven hand.
 
Tickets kosten in vvk 40 euro (1 dag), 69 euro (vrijdag, zaterdag) of 90 euro voor de driedaagse. Het volledige programma staat op www.cactusmusic.be
 
 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: